Ile kosztuje reklama? Jaki budżet reklamowy przeznaczyć na efektywne działania reklamowe?

Jednym z najważniejszych działań marketingowych w sieci jest reklama. Pozwala ona budować wizerunek marki i poszerzać grono klientów. Wielu przedsiębiorców, którzy chcą być widoczni w wyszukiwarce, nie wie, ile kosztuje reklama, która pozwoli dotrzeć do grupy docelowej. Ponadto nie mają świadomości, jaki budżet muszą posiadać, aby działania reklamowe były efektywne i przynosiły zwrot z inwestycji. Jakie są koszty reklamy? Jak obliczyć potrzebny budżet i jak mierzyć efektywność reklam?

Koszt reklamy

W związku z nieustannym rozwojem internetu, z roku na rok coraz większa liczba przedsiębiorców decyduje się na działania marketingowe w sieci. Największą popularnością cieszy się system Google Ads. Jaka jest cena kampanii reklamowej i jakie są modele jej rozliczeń? Wyróżnić można kilka podstawowych:

  • CPC — Cost Per Click — jest to jeden z najpopularniejszych modeli rozliczeń. Stosuje się go zarówno w mediach społecznościowych, jak i we wspomnianym systemie Google Ads. Wskaźnik ten oznacza średni koszt reklamy poniesiony w wyniku kliknięcia w baner reklamowy lub link. Warto pamiętać, że samo wyświetlenie nie generuje żadnych kosztów dla reklamodawcy.
  • CPM — Cost Per Mile — ten model stosują reklamodawcy, którym zależy na tym, aby reklama w internecie wyświetlała się jak największej liczbie odbiorców. W szczególności z CPM korzysta się na Facebooku i w wyszukiwarce Google. Wskaźnik ten oznacza uśredniony koszt wyświetleń reklamy przez 1000 osób.
  • CPV — Cost Per View — model ten ma zastosowanie głównie do reklam wideo. Stosuje się go głównie na YouTube, Facebooku, Instagramie i TikToku. Oznacza on uśredniony koszt za obejrzenie reklamy. Tutaj, podobnie jak w CPC, płaci się tylko za wyświetlanie wideo lub interakcję z reklamą np. kliknięcia, lub rozszerzenia widoku.
  • CTR — Cost Through Rate — jest to stosunek kliknięć w reklamę do jej wyświetleń w określonym medium. Wskaźnik ten określa, ile osób kliknęło reklamę spośród wszystkich, którym się ona wyświetliła.

Wśród innych popularnych modeli rozliczeń można jeszcze wymienić CPS, CPA, CPL, czy też CPI. Wszystkie te modele mają za cel promować daną firmę w internecie, aby zbudować świadomość marki i wygenerować sprzedaż. Kampanie produktowe w sieci wyszukiwania będą wymagały zastosowania innej strategii w porównaniu z reklamą samego brandu.

Jak obliczyć budżet reklamowy?

Ile kosztuje reklama graficzna lub standardowa w wyszukiwarce Google? Przede wszystkim należy obliczyć budżet, jaki jest potrzebny do tego, aby trafność reklamy była jak największa. W tym przypadku można wymienić kilka metod wyznaczania budżetu dla sklepu internetowego lub firmy usługowej.

Metoda AYCA, czyli All You Can Afford, polega na wyznaczeniu budżetu na podstawie możliwości finansowych danej organizacji. Od managerów nie wymaga się wiedzy z zakresu otoczenia marketingowego. Jest to prosta metoda wyznaczania budżetu na szybkie uruchomienie kampanii reklamowej w danej branży. Szczególnie sprawdza się w przypadku nowych firm i trudnych w estymacji kanałach marketingowych.

Metoda konkurencyjna, czyli benchmark marketing, pozwala określić budżet w zależności od przyjętej strategii walki z konkurencją. W przypadku działań skoncentrowanych na konfrontacji z konkurencją, gdzie wyznaczonym celem jest przejęcie klientów albo zmniejszenie ich wpływów, stosuje się większe budżety, aby wygenerować większy zasięg. W przypadku orientacji, która skoncentrowana jest na rynku, gdzie rozwija produkty albo tworzy nowe rynki, budżet na kampanię reklamową może być mniejszy, niż u konkurencji.

Metoda procentu z obrotu wyznacza budżet na podstawie wyników finansowych przedsiębiorstwa o stałym i określonym procencie. Podczas wyznaczania budżetu można skorzystać z danych o rynku i konkurencji. Metoda SoV, czyli Share of Voice, wydatki uzależnione są od udziałów na rynku. Taką metodę stosują duże firmy, które posiadają dane o całkowitych wydatkach na reklamy w ich branży.

Metoda zadaniowa skoncentrowana jest na realizacji celu kampanii. To ile kosztuje reklama w internecie, będzie zależało więc od wyznaczonego celu. Metoda ta uznawana jest za najskuteczniejszą i jednocześnie najbardziej czasochłonną. Punktem wyjścia przy określaniu budżetu jest cel klienta.

Efektywność działań reklamowych

Ogólnym wskaźnikiem tego, czy dana reklama jest skuteczna, jest ROI — stopa zwrotu z tytułu poniesionych wydatków inwestycyjnych. Dzięki niemu można obliczyć, jak jedna wydana złotówka przekłada się na przyrost zysku w danym przedziale czasowym. System pomiaru, który oparty jest na ROI w dużej mierze skupia się na efektywności niemierzalnej w krótkim czasie i nie daje możliwości wprowadzenia szybkich działań, których celem byłaby optymalizacja kampanii w danych kanałach.

Można jednak skorzystać z KPI. Właściwie wyznaczone wskaźniki mają istotny wpływ na wynik firmy i prowadzonych kampanii reklamowych. Dostarczają one niezbędną wiedzę na temat działania określonych elementów strategii marketingowej oraz pomagają podejmować właściwe decyzje biznesowe.

Marketing internetowy — podsumowanie

Przed rozpoczęciem działań marketingowych należy przede wszystkim określić cele biznesowe. Koszty reklamy zależą od wielu różnych czynników, przez co jednoznaczne określenie budżetu jest niemożliwe. Dla jednych firm będzie to inwestycja rzędu kilkuset złotych, a inne będą musiały wydać więcej. Wpływ na to ma branża i konkurencyjność. Warto podjąć współpracę ze specjalistami, którzy dostosują koszt kliknięcia lub inny model rozliczenia do zamierzonych efektów.

Skontaktuj się z nami

al. Zwycięstwa 96/98, Gdynia

+48 533 089... [zobacz] +48 533 089 400

office@taxmarketing.pl

Napisz do nas

Zapraszamy do Zadawania pytań poprzez formularz kontaktowy